mandag den 8. juli 2013

Iskaffe

Noget min mor og jeg er blevet rigtig glade for er iskaffe. Jeg har hørt og læst rigtig meget om det, fra andre bogge og bloggere. Tænkte at det nu var på tide, at jeg selv prøvede det. Jeg drikker ikke selv kaffe, men kan godt lide smagen i f.eks. kager, slik og andre sager. Her er iskaffe opskriften, som passer godt til det sommervejr, som er kommet! :)


Det skal du bruge:
  • 2-2½ tsk. pulverkaffe og ½-0.75 L kogende vand (du kan bare lave en hel kandekaffe, som du, hvis du er kaffedrikker,  normalt plejer)
  • 3-4 spsk. karamel/dulce de leche
  • mælk
  • isterninger


Sådan gør du:
  • Lav en kandekaffe, eller gør som jeg, hvor jeg i en skål, kom pulverkaffe og kogende vand i. Rør rundt. Hvis du laver en kandekaffe, så hæld kaffen over i en skål, til når det skal blandes med de andre ingredienser.
  • Tilsæt et par spsk. karamel/dulce de leche. Smag til så det får den sødme du ønsker. Det er vigtig at karamellem kommes i mens kaffen er varm, så det kan blive opløst.
  • Lad kaffen køle en smule af. Kom mælk i skålen med kaffe. Smag til. Jeg tror jeg brugte mellem 0,25-0,50 L mælk.
  • Hæld kaffemassen på en flaske eller kande og stil den i køleskabet, så den kan blive kold. Hvis du ikke kan vente med at smage, så fyld et glas op med is og hæld kaffen over.
  • Iskaffen skal selvfølgelig nydes kold! :)
  • Velbekomme.



1 kommentar:

  1. Dette er da den mest fantastiske sommerkaffe...
    Uhmmmmmmmmmmm
    Prøv det ;o)

    SvarSlet