onsdag den 6. november 2013

Kage med firske figner og mandelflager

I morgen, torsdag den 7 november, er det min fødselsdag! Jeg glæder mig helt vildt!!!!!!
I får derfor en opskrift på en kage i dag.
Denne kage kommer fra Joy med bloggen Joy the Baker.
Den blev dog ikke helt som jeg havde trodet. Plus den skal bage i virkelig lang tid...
Men den er anderledes, kan spises og smager godt.

Det skal du bruge:
  • 2½ kop mel
  • 2 tsk. bagepulver
  • ½ tsk. natron
  • ½ tsk. salt
  • ½ tsk. kardemomme
  • ½ kop sukker
  • 2 æg
  • 1½ kop kærnemælk
  • 1/4 kop becel (eller koldt smeltet smør)
  • 1 tsk. vaniljeessens
  • ½ tsk. mandelessens
  • 8-10 friske figner
  • ½ kop mandelflager
  • 3 spsk. sukker

Sådan gør du:
  • Tænd ovnen på 200 grader.
  • Gør en spring form klar. Enten med bagepapir eller smør og mel.
  • I en mellem skål: Bland mel, bagepulver, natron, salt, kardemomme og sukker sammen.
  • I en mindre skål : Bland kærnemælk, æg, og smør sammen. Tilsæt vaniljeessens og mandelessens.
  • Bland de våde ingredienser(kærnemælk, æg...) sammen med de tørre ingredienser.
  • Kom dejen op i springformen.
  • Halver fignerne og læg den oven på dejen.
  • Drys mandelflager og sukker over.
  • Bag kagen i 35 min. (Tjek kagen godt! Der kan være ubagt dej under fignerne. Hvis der er dette, så kig på punktet under dette. Hvis ikke, velbekomme!)
  • Efter 35 min. dækkes kagen til med staniol og kagen bages yderligere i ca. 1 time. 
  • Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar