onsdag den 30. oktober 2013

Choko(kager)cookies

Jeg håber I alle kom sikkert gennem Oktoberstormen! Her er en opskrift på dejlige chokoladecookies, som man kan varme sig på.
Opskriften på disse chokolade(brownies)cookies kommer fra Ditte, The Food Club.
Jeg ved ikke om de skal blive, som mine blev, men de blev ikke som rigtig sprøde cookies. De blev mere som runde brownies stykker. Men godt smager de!


Det skal du bruge:
Ca. 12 stk. (De bliver meget store, så måske 20..?)
  • 110 g smør
  • 300 g brun farin
  • 55 g kakaopulver
  • 2 æg
  • 1 tsk. bagepulver
  • Et nip salt
  • 200 g speltmel, måde Ditte og jeg har brugt fuldkornsspelt
  • 100 g mørk chokolade (du kan købe en pose med chokoladeknapper)
  • ca. 12 tsk. karamel/dulce de leche
  • Havsalt

Sådan gør du:
(Lav det i en stor gryde)
  • Kom smør i en gryde og smelt det ved svag varme.
  • Når det er smeltes, tages gryden af varmen og brun farin røres i.
  • Tilsæt kakaopulver og æg. Rør det godt rundt.
  • Rør bagepulver (sigt det, så undgår du små puder af bagepulver), salt og mel i.
  • Hak chokoladen og vend det godt i.
  • Dejen skal være glat og ensartet.
  • Sæt 12 skefulde dej på en bageplade med bagepapir.
  • Lav en lille fordybning med din finger midt i hver kage.
  • Kom en lille skefuld karamel ned i fordybningen.
  • Fordel resten af dejen ovenpå hver kage. (Det hjælper at bruge hænderne)
  • Drys til sidst lidt havsalt på hver kage.
  • Bag kagerne ved 180 grader i ca. 15 min.
  • Lad kagerne køle helt af inden de serveres (Det kan være svært!), gerne sammen med et stort glas koldt mælk.
  • Velbekomme.

1 kommentar: